יום ראשון, 30 במאי 2010

צמחי תבלין - טיפול ואיך לבחור

צמחי תבלין הם צמחים מקסימים להוספת נוי ואווירה לבית, לחלון, למרפסת או לגינה. צמחי תבלין מתאימים גם כמתנה לבית חדש, לחברים, קרובים משפחה, מתנה למארחים, הורים, סבא וסבתא, מתנה לחנוכת בית או דירה חדשה וכמובן צמחי תבלין הם מתנה מעולה לחגים.
צמחי תבלין יכולים להיות עציץ קטן או אדנית עם כמה צמחי תבלין כמו נענע, לואיזה, פטרוזיליה קל יחסית לגדל, לטפל ולשמור עליהם. הם אינם יקרים ובתוספת כלי כיבול יפה, עציץ או מעמד נאה תתקבל מתנה יפה ולא יקרה של עציץ מגוון עם צמחי תבלין שונים, מתנה ירוקה, מלאת אווירה ומחשבה וגם שימושית. מי לא רוצה לשתות תה קר ביום חם, ישר מהעציץ בחלון המטבח?
צמחי תבלין יכולים להשתלב עם שתילת עצי פרי או הדרים בסמוך. אותם אפשר לשתול בגינה או לגדל בעציצים גדולים, גם זו מתנה יפה לבית חדש או מתנה לעצמכם לחג או לאביב, לכל רצון להתחדש במשהו מרענן וירוק, שיביא עמו הרמוניה ותחושת שלווה.
צמחי תבלין אפשר לשתול בעציץ או בגינה, אך לרוב מתקבלת דווקא תוצאה יפה יותר משתילה של צמחי תבלין באדנית או עציץ. צמחי תבלין הם קטנים יחסית ויכולים להיבלע בגינה גדולה, ואילו עציץ יפה בחלון או מרפסת הוא נגיש יותר, גורם לנו לעשות שימוש בצמחי התבלין שלנו והם פחות נהרסים מאשר בחוץ.
בחירת צמחי תבלין יכולה להיעשות על פי הריח – למשל, אם רוצים לרענן את המטבח בריחות צמחי תבלין אמיתיים, או לפי טעם ושימושים. למשל, גידול צמחי תבלין בעלי סגולות מרפא מיוחדות או שימושים ספציפיים.
צמחי תבלין נוספים שאפשר לשקול לשתילה בבית הם: לבנדר, רוזמרין, כוסברה, מליסה, מרווה, עירית.
חלק מהצמחים גדלים כל השנה וחלק לתלויים בעונות השנה. את עלי צמחי התבלין אפשר לקטוף ולהשתמש בהם לסגולותיהם המיוחדות, או לבישול, תבלינים, סלט או לניחוח. כדאי לשמור על הענפים כך שהעלים ימשיכו לצמוח.
בררו במשתלה כמה צריך להשקות כל צמח, חשיפה לאור, וליד אלו צמחי תבלין אחרים מומלץ או לא מומלץ לגדל את הצמח, כי ישנם צמחי תבלין שישתלטו על מצע הגידול כולו ויפריעו לצמיחה של הצמחים האחרים.