יום ראשון, 1 באוגוסט 2010

צמחי קיץ בבית או במרפסת, למרות החום הכבד...

נראה לי שרובנו מאווררים ומטפחים את הגינה או העציצים שלנו, ובכלל את צמחי הבית והחצר דווקא באביב או בסתיו. בכל מקרה, כך בהחלט היה המצב אצלי.
הקיץ חם מדי, כבד מדי, יבש מדי. נדמה שמה שאני לא עושה בסוף הפרחים המסכנים הללו ימותו, צמחים נובלים מחוסר טיפול, השקייה, אור וחום מוגזמים.
שלא לדבר על הנסיעה לחופשות בקיץ, חופש גדול או סתם חופשה שנתית שגורמת לכולנו לברוח מכאן... עד יעבור שרב.
אנחנו נוסעים לחופש ולא חושבים פעמיים על צמחי הבית שלנו. לכלב דואגים (מי שיש לו), אפילו משאירים קרטון חלב במקרר עם תאריך תפוגה ארוך במיוחד, כזה שיחזיק מעמד כשנחזור באישון לילה, נרצה קפה ממש דחוף והכל כבר סגור.
אבל לעציצים אנחנו לא מקדישים את אותה תשומת לב. אם כל הכבוד צמחים לא חשובים לנו כנראה כמו כוס קפה בבוקר, ויש כאן היררכיה וסדר עדיפויות, ברור?
אז עם כל הקלחת הזו, למי יש כוח להשגיח על צמחים בקיץ? לטפח את החלון הפורח מלא הצמחיה שלנו, או המרפסת או החצר הירוקה? נו באמת. נחזור אליכם אחרי החגים, אתם אומרים.
אז יש דווקא חדשות נעימות בנושא הזה. צמחים יכולים להחזיק מעמד גם בקיץ, דרכי הטיפול מאוד קלות, ודווקא בקיץ אפשר לרענן את הבית קצת, להקליל אותו בתחושה מרעננת, ירוקה, פורחת.
ראשית, לכו למשתלה ובחרו צמחי קיץ. צמחים ופרחים שמתאימים לשתילה בקיץ ופורחים בקיץ. אפשר גם לבחור צמחים רב עונתיים. הדגישו שאתם מחפשים צמחים שיכולים לעמוד בשמש יוקדת ממושכת, כמעט ללא צל או ללא צל בכלל ותראו מה יש למשתלה להציע. זה יהיה לא מעט, האמינו לי.
יש היצע גדול מאוד של צמחי קיץ, צמחים רב עונתיים, פרחים יפים, צמחי תבלין ושתילים שמתאימים לשתילה בקיץ והם יפרחו נהדר בעונה החמה.
חשוב לשים לב, מלבד סוג הצמח שבחרתם, גם למועדי ההשקייה. את רוב הפרחים תצטרכו להשקות בערך פעם ביומיים, קבלו הוראות מפורטות כאשר אתם קונים אותם. אל תציפו ואפשרו איוורור וניקוז של המים.
דבר נוסף וחשוב הוא, מספר הפרחים שאפשר לשתול באדנית או עציץ. באדנית באורך מטר אפשר לשתול בערך 8-10 פרחים בודדים, צמחים גדולים יותר – לפי ההוראות שתקבלו במשתלה, בערך 4 וזה תלוי בגודל וסוג.
עוד בררו אלו צמחים יכולים לחיות בשלום זה עם זה באותו עציץ או אדנית, כדי שאחד לא ישריש וישתלט על כל השטח ולאיזה כיוון או באיזה צד עדיף למקם כל צמח (למשל, באמצע או בצד).
עוד דבר חשוב נוסף הוא הדישון וסוג האדמה שיש לכם.
אם האדמה שלכם (בגינה או בעציץ) ישנה, כלומר עברה יותר מכחצי שנה, מומלץ מאוד שתחליפו אותה. גם אם תצליחו לשתול בה משהו, וסביר מאוד להניח שלא תצליחו (כי האדמה תהיה קשה מדי ולא מתאימה לחפירה ולא לשתילת שום צמח), הרי שגם אם תצליחו, שום דבר לא ייקלט ולא יפרח באדמה כזו. החליפו את האדמה מדי פעם כי סביר להניח שלא נותרו בה חומרי דישון. הוסיפו חומרי דישון לפי הצורך, והפרחים שלכם יפרחו, צמחים יצמחו והאווירה הקיצית תלבלב בכל! אם נוסעים לחופשה, בקשו ממישהו (שכן, חבר) שישקה עבורכם את העציצים אחת ליומיים. כמה זה יכול להיות קשה? חבל לחזור מחופשה כדי לגלות שכל הפרחים שלכם נבלו.