יום חמישי, 12 בנובמבר 2009

צמחים מלאכותיים

חורף גשום אולי יהפוך הכל שוב לירוק, צמחים בגינה, בחוץ, מדשאות שעוד שרדו ופינות ירוקות רבות שהתייבשו לצערנו השנה. אחרי כמה נים של חורף יבש שלא סיפק את הסחורה, קרי גשם, קיבלנו לפניי שבועיים כמה ימים של מבול. גשם רב ירד עלינו, לצערנו נתפסנו לא לגמרי מוכנים והגשם גרם להצפות ולבעיות שונות, אבל בכל זאת – היה פה גשום. מייד לאחריו חזרנו לשגרת היובש ולבגדים הקצרים, הקיץ חזר, וכמעט אמצע נובמבר. אבל לא רק היעדר גשם וחוק היטל המים החדש, הרצון לחסוך במים וכולי, גורמים לאנשים לקנות או לחפש צמחים מלאכותיים.
יש אנשים שבוחרים צמחים מלאכותיים כדי לייפות גינה, חצר, מרפסת ואפילו מקומות ציבוריים כמו גני ארועים. מי שמעוניין לקבל מראה של טבע יכול לחפש צמחים מלאכותיים שיעשו את העבודה ויצרכו פחות טיפול ומים. צמחים מלאכותיים מאפשרים לנו להנות מיופי ונוי שאינו נובל, תמיד נשאר ירוק ולמעשה אנו יכולים לסמוך על מראם של צמחים מלאכותיים שתמיד יישאר אותו דבר. כך שניתן להתייחס אל צמחים מלאכותיים כמו אל כל פריט עיצובי בבית, בחצר, בגינה או בגן הארועים. לא כל מי שקונה צמחים עושה זאת במטרה ליצור ג'ונגל שלם, לפעמים מדובר בפינה קטנה שרוצים לתת לה נגיעה ירוקה של טבע, כמה עציצים או צמחים שייתנו הרגשה טובה. אנו מחפשים צמחים שישתלבו היטב בעיצוב ובאווירה שלנו, ואווירה היא מילת המפתח כאן מכיון שעבור רבים, צמחים מלאכותיים אינם משרים אווירה טבעית מרגיעה. צמחים מלאכותיים חסרים ריח, רעננות, צמיחה, כל השינויים שמתחוללים לנגד עינינו עם צמחים טבעיים. יתרה מזאת, אנשים רבים אוהבים את העיסוק בצמחיה הביתית, צמחים דורשים טיפול: אור, שמש, מים, אוויר, ואם מטפלים נכון, צמחים טבעיים נראים נהדר ומפזרים גם הרגשה טובה מסביב.
לעומת זאת עבור אחרים, צמחים דורשים טיפול יקר או זמן יקר, התעסקות שאינה בראש מעייניהם, הם רוצים ראש שקט וסביבה ירוקה, גם אם מדובר רק בפינה קטנה, חלון בבית, מרפסת או פינה בגינה. צמחים מלאכותיים הם פתרון מצוין בעבורם.
צמחים מלאכותיים יכולים לשמש כנוי לבית, משרד, מסיבה, ארוע או גן ארועים, מוסדות ובנין מגורים.
ישנם צמחים מלאכותיים שנראים טבעיים מאוד, יפים ביותר וההשקעה הראשונית משתלמת מכיון שאין צורך בהחלפת צמחים שלא טופלו או הושקו כראוי, שתילה מחדש וכדומה. צמחים מלאכותיים פחות מלכלכלים בתוך הבית וניתן להשיגם במגוון כה רחב של עיצובים, שמראם של צמחים מלאכותיים יכול להיות מרהיב מזה של צמחים טבעיים.
למשל, פרחים מלאכותיים, פרחי משי וצמחי משי יכולים לייפות כל פינה בבית, ללא החלפת מים, השקייה, לכלוך של אדמה או עלים, ריקבון וכדומה. הם חסרים את הריח והרעננות הטבעית של צמחים או פרחים טבעיים, אך פרחי משי מעוצבים יכולים להיות פריט עיצובי מקסים בבית. בשילוב אגרטל יפה, סלי קש או כדים גדולים, מתקבל מראה עיצובי מושך עין.
צמחים מלאכותיים, פרחים מלאכותיים ופרחי משי משמשים גם לנוי בבנייני מגורים. וועד הבית יכול לחסוך לעצמו טיפול או גינון של צמחים טבעיים או השקייה מתמדת של עציצים בכניסה לבניין, בחדר המדרגות או בחצר, עם צמחים מלאכותיים. כניסה ירוקה לבניין יכולה לשפר באופן ניכר את מראה הבנין המשותף, אך ללא השקייה מתמדת וטיפול נכון, צמחים אלה, שלא תמיד נחשפים לשמש, נובלים במהרה ומותירים אחריהם עלים יבשים ומראה מוזנח. צמחים מלאכותיים עושים את העבודה מבחינה זו ולאורך זמן עשויים להיות חסכוניים.
צמחים מלאכותיים צריכים להיבחר לפי העיצוב שרוצים להדגיש במקום מסוים. למשל, לבתי קפה או מסעדות, קניון, חנות, ספא, מספרה וכדומה. יש לשקול את המראה העיצובי שמנסים להשיג: צמחים מלאכותיים במראה פראי או עדין המשרה רוגע, פינות ירוקות או עיצוב פרחוני שאפשר להשיג באמצעות פרחים מלאכותיים. גם כאן ניתן לבחור עיצוב רצוי: פרחים מלאכותיים עדינים הנראים טבעיים, או בחירה של פרחים מלאכותיים גדולים, גבוהים ומרשימים. יש לקחת בחשבון גם את כלי הכיבול המתאימים לעיצוב, למשל כדים, חרס, קש, אגרטלים או עציצים, בהתאם לעיצוב הרצוי. אפשר וכדאי להתייעץ עם החברה המספקת צמחים מלאכותיים או פרחים מלאכותיים למוסדות באשר לעיצוב ולאופן סידור צמחייה מלאכותית או כלי הכיבול המתאימים. אפשר לעצב צמחייה מלאכותית בהתאמה אישית, גם אם משתמשים בעיצובים קיימים או אחידים של צמחים מלאכותיים.
יתרון בולט וחשוב של צמחייה מלאכותית על פני צמחייה אורגנית: מלבד הטיפול, ההשקייה, הלכלוך והתלות במזג האוויר ועונות השנה. צמחים מלאכותיים ניתן להעביר בקלות ממקום למקום. כך שאם אתם עוברים דירה, משרד או רוצים להחליף במהירות את העיבצוב במסעדה, מרפאה, לובי וכדומה – ניתן להעביר צמחים מלאכותיים בקלות ממקום למקום ללא מטרד. גם כאן, צמחים מלאכותיים מחזירים את ההשקעה הראשונית.